Da den nuværende kirke blev opført i 1867, skete det med en delvis genanvendelse af materialer fra den nedrevne middelalderkirke.
Middelalderkirken lå cirka 500 meter syd for den nye kirke, og fundamenterne ligger der endnu. Den bestod af skib, kor, apsis og tårn. I 1400-tallet blev der opført et våbenhus på kirkens sydside. Fundamenterne af den gamle kirke er bevarede og giver et godt indtryk af kirken.
Kirken blev undersøgt 1948-1949 og derefter konserveret. Ved undersøgelsen fandt man en alterbordplade fra et sidealter, som efter alt at dømme har stået i skibets sydøstlige hjørne, hvor man også fandt fundamentet for alteret. Alterpladen er af sandsten og mangler både konsekrationskors og relikviegemme. Den har en svag profilering på alle planer.
Karlsson 2015, s. 364.
Bebyggelseregistret
Stednavn #
Bosethorp 1159, 1314, Bosarp 1366, Bosathorp 1370, Bosarp 1377, Bosorp 1460, Boserop 1508, Boeserup 1539, Boserup 1569, Bosserup 1580, Basserup 1582, Boserup 1592, Bousserup 1602, 1606, Bouserup 1609, Boeserup 1611, Bosserup 1616, Boserup 1618, 1631, 1645, Boeserup 1645, Boserup 1646, 1650, 1657.
Bosserop 1662, Boserup 1670, Boosarp 1684, Bosarp 1745, 1812, 1873, 1909.
Skib #
Kor #
Døbefont #
Døbefont af sandsten. En palmettebort pryder den øverste del af kummen, som forneden afsluttes med en dobbelt tovstav. Bunden er firsidet. Foden er firkantet. Den hører til Hylliegruppen.
I en optegnelse fra 1667 omtales ”en liden Kåper Kiedell j funten”.
Tynell 1913-1921, s. 77 og 155.
Rydbeck, Monica 1936, s. 304.
Prædikestol #
Prædikestolen er fra første halvdel af 1600-tallet.
Den firsidede kurv består af rundbuefelter med fremstillinger af evangelisterne i frifigur. De står på en konsol i et væsentligt mindre rundbuefelt indrammet af en rig ornamentik, som blandt andet består af fugle, frugter, planter og masker.
På fremspring på hjørnerne står hermer, der fremstiller dyder, hvis navne er anført på latin på konsollen under dem: Tro, Barmhjertighed, Retfærdighed, Klogskab og Tapperhed. Over hovederne ses knipper af frugter og blomster.
I de øverste smalfelter står der: ”Beati qvi avdivnt verbum Dei et custodiunt illud, Luce, XI” (Salige er de, som hører Guds ord og bevarer det. Lk. 11,28.)
De nederste smalfelter har et skriftsted fra den evangelist, der er fremstillet ovenover:
Matthæus: ”Hic est filius me(us) dilect. In qvo mihi bene complacitum. Mat. III.” (Det er min elskede søn, i ham har jeg fundet velbehag! Mt. 3,17.)
Markus: ”Ite in mundum universum predicate evangelium. Marc, 16.” (Gå ud i alverden og prædik evangeliet for hele skabningen. Mk. 16,15.)
Lukas: ”Coelum et terra transibunt, verba aut mea non tr(a)nsibunt. Luc. 22” (Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldrig forgå. Lk. 21,33.)
Johannes: ”Ecce Agnus Dei qvi tollit peccata mundi. Ioha I” (Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd. Joh. 1,29.)
Den flot svungne underbaldakinen ender i en kugle, ligesom der hænger kugler under fremspringene. Der er hængestykker under hvert af de nederste smalfelter.
nc
Gravsten #
Laurits Pedersen #
Stenen består af tre felter: et smalt foroven og et smalt forneden samt et stort midterfelt. Evangelistsymbolerne er anbragt i stenens hjørner. I det øverste smalle felt er det Matthæus og Markus. Midt for ses en fremstilling af Kristi Opstandelse. På begge sider af dette billede står der: ”Jeg er opstandelsen oc lifvet. Hvo som troer paa / mig hand skal lefve alligevel at hand døer. Joh. 11.” (Joh. 11,25).
Midterfeltet domineres af en oval laurbærkræns med gravskriften. Til venstre for den står Moses med lovtavlerne og til højre en person med et røgelseskar(?). Gravskriften lyder:
Her under hviler H. Laurits (P)edersen fordum Guds ords tienere til Strøe oc denne menighed som i Herren hensof anno 1682 d. 20 iulii oc venter legomets forklaring oc opstand… Kom Herre Iesu kom snart. Apoc. 22. (Joh.Åb. 22,20-21.)
I det smalle felt forneden ses Lukas til venstre og Johannes til højre. Midt for er et kranium mellem to knogler. Ovenpå kraniet står et timeglas. Lige over dette billede ses teksten: ”Hodie mihi, cras tibi.” (I dag mig, i morgen dig.)
På stenens rand fra øverst til venstre:
Den time kommer paa hvilken alle de som ere i graf er … høre Guds søns røst oc … skulle gaae ud som hafve giort got til … opstandelse men de som hafve giort ont til dommens opstandelse.
Laurits Pedersen var præst ved kirken fra 1667 til sin død 1682. Han blev begravet ved alteret i kirken.
To middelalderlige gravsten #
To middelalderlige gravsten, som er opsat inde i kirken. De er enkelt udført. På begge sten er det eneste motiv et kors, som står på en lille høj, en Golgatahøj. Den første vender dog på hovedet.
Middelalderlig grav med gavlsten #
Da den gamle kirke blev undersøgt i slutningen af 1940’erne, fandt man flere middelalderlige gravsten. Den fornemste af dem består af en dæksten og to gavlsten. Dækstenen er delt i to felter bestående af to tredjedele og en tredjedel af stenens overflade. På det store felt ses en person i en lang fodsid løsthængende dragt med vide ærmer. Personen løfter højre hånd og holder venstre hen foran brystet.
På den nederste del af stenen ses tre personer. Den ene gavlsten har på udvendig side en biskop med stav og på den anden side et korslam. Den anden gavlsten har på udvendig side en person med glorie, som er iklædt en kappe og en kjortel. I venstre hånd holder personen en åben bog og i højre et røgelseskar.
Svineryg #
Det er formodentlig samme sten, som ses på det gamle billede fra Riksantikvarieämbetet. Motivet er et korslam med et ekstraordinært højt kors på grund af stenens aflange facon.
Flere gravsten #
På kirkegården står flere gravsten – også gavlsten. De er dog alle ulæselige.
Præstetavle #
Klokker #
Den store klokke er støbt i Helsingør 1655, men blev omstøbt 1810.
Den anden klokke stammer fra den nedrevne Gullarp – Gullerup kirke.