Kirken er romansk og bestod oprindelig af skib, kor og apsis. Den havde fladt bjælkeloft, men i 1400-tallet byggede man hvælvinger i skib og kor. Der blev endvidere opført et våbenhus i syd.
I en protokol fra 1682 omtales et tårn, som måske er opført i middelalderen, men det vides ikke med sikkerhed. Tårnet var da tækket med tegl, mens våbenhusets vestside havde stråtag. Resten af kirken var tækket med bly.
Hjørner og sokler var af sandsten. Syddøren og den tilmurede norddør havde rundbuer.
1854 blev det middelalderlige kor og apsis fjernet og erstattet af et større kor med et tresidet apsis. Derudover blev der tilføjet to korsarme.
1860 var tårnet i så dårlig stand, at man mente, det var mest forsvarligt at rive det ned. 1879 blev kirken forlænget mod vest, og et nyt tårn blev rejst.
Stednavn #
Lyby 1334, 1399, 1502, Løby 1543, Lyby 1548, 1569, 1590, 1603, 1616, Lybbye 1616, Lyby 1618, 1620, Lybye 1621, Lyby 1625, Lybye 1630, Lybye 1641, 1647, Lyby 1649, 1653, Lybye 1657.
Lyby 1661, 1675, 1712, Liby 1746, Lyby 1754.
Skib #
I skibets nordøstre hjørne var der endnu 1848 et helgenalter, og i det sydøstre hjørne var der spor efter et alter.
Kor #
Altertavle #
Altertavlen er fra 1624. På fodstykket findes to rektangulære felter med tekst: ”Men Jesus sade till honom: Judas, förråder du menniskosonen med en kyss. Luk. 22,48.” – Og: ”Men han blef sargad för våra öfverträdelser och slagen för våra missgernngar; Es. 53,5.” Felterne flankeres af i alt tre konsoller med beslagværk og diamantbosser.
I hovedstykket består af fire rundbuede felter med skårne motiver. Billedfelterne er adskilt af tre gennemgående hermer. Fra venstre er det Paulus, Johannes og Peter. Billedfelterne, der har motiver fra Lidelseshistorien, skal læses fra forneden til venstre: Juda forråder Jesus, Torturen, Korsfæstelsen og Gravlæggelsen. Vingerne er gennembrudt og rigt dekorerede med blomster, frugtklaser og en volutbøjning med dukatmønster.
Arkitraven bærer teksten: ”Ära vare Gud i höjden”. Gesimsen har beslagværk. Over gesimsen står der: ”Jag är uppståndelsen och lifvet.”
Topstykket har et relief med en fremstilling af Opstandelsen. Topstykket har små vinger, som også er gennembrudt. Det er flankeret af to kvindeskikkelser. Topstykket har også en arkitrav og en gesims. Arkitraven bærer indskriften: ”Frid vare eder.” Teksten er flankeret af englehoveder. Gesimsen har en pærestav. Øverst ses Christian IVs monogram med bogstaverne R F P (Regna firmat pietas).
Ifølge Bebyggelseregistret tilskrives den Statius Otto, men ifølge Anne Maria Göransson er der fra 1619 og næsten to årtier frem ingen eksempler på værker af Statius Otto i Skåne.
Göransson 1977, s. 113.
Bebyggelseregistret
Døbefont #
Døbefonten er af sandsten og har fals og udtømningshul. Palmetteborten afbrydes et sted af rundbuer, der krydser hinanden og et kors i en ring – eller er det et hjul? – og en horisontalt lagt kvist. Foden er rund foroven, hvor den afsluttes med en rundstav. Forneden er den firkantet og står på en plade.
Døbefonten tilhører Torløsegruppen.
Tynell 1913-1921, s. 25.
Prædikestol #
Prædikestolen er ifølge oplysninger fra Bebyggelseregistret fra 1624. Samme sted anføres det, at Statius Otto skulle have udført både prædikestol og altertavle. Men Anna Maria Göransson oplyser, at efter 1619 findes der ingen arkivalske optegnelser om Statius Otto i Skåne.
Prædikestolen har derimod så mange lighedstræk med prædikestolen i Hørby, at der ikke kan være tvivl om, at begge er udført af samme hånd, Trelleborgsnedkeren. Der er samme bruskværk i rammerne omkring storfelterne, samme dukatmønster i buen, samme engle i sviklerne. Også billederne har mange tydelige lighedstræk. Ligesom Hørby har evangelisterne, der fungerer som søjler mellem storfelterne, en pude på hovedet for at fordele vægten. Selv pulten ligner, selvom den er mindre i Lyby end i Hørby.
Kurven har fem sider med følgende motiver i relief: Syndefaldet, Jesu Fødsel, Korsfæstelsen, Opstandelsen og Himmelfarten. Under hvert billede henvises til det skriftsted, der ligger bag motivet. I smalfeltet nedenunder findes endnu en skrifthenvisning, hvor indholdet perspektiveres. Rækkefølgen bliver da følgende:
• Matthæus
• Syndefaldet. 1. Mos. 3,6: ”Kvinden så, at træet var godt at spise af og tiltrækkende at se på, og at det også var godt at få indsigt af, og hun tog af frugten og spiste. Hun gav den også til sin mand, der var hos hende, og han spiste.”
• Smalfeltet: Rom. 6,23: ”For syndens løn er død, men Guds nådegave er evigt liv i Kristus Jesus, vor Herre.”
• Markus
• Jesu Fødsel. Luk. 2,7: ”… og hun fødte sin søn, den førstefødte, og svøbte ham og lagde ham i en krybbe, for der var ikke plads til dem i herberget.”
• Smalfeltet: Joh. 3,16: ” For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.”
• Lukas
• Korsfæstelsen. Luk. 23,46: ”Og Jesus råbte med høj røst: »Fader, i dine hænder betror jeg min ånd.« Da han havde sagt det, udåndede han.”
• Smalfeltet: 1. Tim. 1,15; 17: ” – troværdigt er det ord og al modtagelse værd! For Kristus Jesus kom til verden for at frelse syndere, og af dem er jeg den største. - Evighedernes konge, den uforgængelige, usynlige, eneste Gud være ære og pris i evighedernes evigheder! Amen.”
• Johannes
• Opstandelsen. Luk. 24,7: ”… og sagde, at Menneskesønnen skulle overgives i syndige menneskers hænder og korsfæstes og opstå på den tredje dag.”
• Smalfeltet: Joh. 14,6: ”Jesus sagde til ham: Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig.”
• Apostel med bog og pen.
• Himmelfarten. Luk. 24,51: ”Idet han velsignede dem, skiltes han fra dem og blev båret op til himlen.”
• Smalfeltet: Matt. 11,28: ”Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile.”
Kurven står på et sekssidet fundament med fyldninger. I årene 1870 til 1901 lå den på loftet, hvorefter den blev restaureret. Skulptøren Per Månsson rekonstruerede blandt andet ”de två södra skulpturerna”.
Göransson 1977, s. 113.
Bebyggelseregistret
nc
Krucifix #
På Lunds Universitets Historiska Museum opbevares et krucifix, som stammer fra kirken. Det er fra begyndelsen af 1400-tallet.
Hovedet hælder forover mod højre, og armen(e) er udstrakt diagonalt, og hånden er åben. Hovedet har spor af tornekrone. Der er ikke noget sidesår. Lændeklædet draperet med diagonalt gående folder og en knude i siden.
Venstre arm og korset mangler.
Det hører til den større gruppe, der ligner krucifixet i Maglarp – Maglerup
Liepe 1995, s. 127.
Liepe 1995-2, s. 309.
Kalvariegruppe #
Sidefigurer, Maria og Johannes, fra kalvariegruppe fra første halvdel af 1200-tallet. Maria bærer en krone på hovedet.
Figurerne opbevares på Lunds Universitets Historiske Museum.
Liepe 1995, s. 87.
Liepe 1995-2, s. 309.