Da den nuværende kirke stod færdig i 1884, erstattede den en mindre middelalderlig kirke.
Den middelalderlige kirke var opført af sandsten i slutningen af 1100-tallet. Den bestod af skib, kor og apsis. Senere i middelalderen blev der tilføjet et tårn og et våbenhus på sydsiden. Man mener, den fik hvælvinger i 1400-tallet.
Kirken blev revet ned 1883. I et dokument fra 1872 hedder det, at tårnet var så brøstfældigt, at klokkeringning ikke kunne ske. Den nye kirke stod færdig i 1884. Den gamle kirkes grundmure blev frilagt i 1922, og en restaurering af ruinen fandt sted 1946. Ruinen ligger cirka 300 meter vest for den nye kirke.
Inde i kirken står en model af den gamle kirke.
Svensson 1954, s. 32-33.
Fernlund 1982, s. 35 og 65.
Holm 2006, s. 72-75.
Bebyggelseregistret
Skib #
Døbefont #
Kirken har givet navn til denne gruppe af firsidige døbefonte, Munkerupgruppen. Kummen har øverst et palmettebånd og indenfor hjørnesøjlerne to tovstave, hvoraf den ene går op til kummens kant. På hver side er der en rundbue med 6- eller 8-bladede rosetter.
Foden består af to platter med mellemliggende rundstav.
Tynell 1913-1921, s. 2 og 26.
Prædikestol #
Prædikestolen er udført af Jacob Kremberg. Den ligner den i Västra Sallerup meget.
Reliefferne i storfelterne har følgende motiver: Hyrdernes Tilbedelse, Korsfæstelsen, Opstandelsen og Himmelfarten. Omkring reliefferne står karyatider: Fides, Temperantia, Justitia og Prudentia. Karyatiderne har i kropsholdning ligheder med evangelisterne på prædikestolen i Gårdstange. Det går derfor an at antage, at den er blevet til imellem disse to – det vil sige mellem 1612 og 1615.
Ifølge Göransson er Opstandelsen det relief, der er bedst skåret, hvorfor hun antager, at Kremberg selv har skåret denne scene, mens andre på hans værksted har skåret de øvrige.
Prædikestolen har aldrig været bemalet på grund af kirkens fattigdom.
Der findes ingen lydhimmel.
Göransson 1977, s. 82-85.
Krucifix #
Krucifix fra anden halvdel af 1400-tallet.
Hovedet er drejet til højre. Tornekronen er snoet. Armene er udstrakt diagonalt med åbne hænder og let bøjede fingre. Lændeklædet, der har store folder, er bundet midt for. Fødderne er korslagte med højre fod over venstre.
Korsets midterstykke er udvidet. Knopperne er halvcirkelformede. Endepladerne er firkantede.
Krucifixet opbevares på Lunds Universitets Historiska Museum.
Liepe 1995, s. 136.
Liepe 1995-2, s. 312.
Madonna #
Maria sidder fremadvendt på en bænk med et lille smil. På hovedet bærer hun ringen til en krone. Spirene er væk. Hun er klædt i kjortel og kappe, der hænger i lange folder helt ned til fødderne. Jesusbarnet hælder mod venstre og støtter fødderne mod moderens højre knæ. I venstre hånd har han en jordklode, der støttes mod venstre knæ. Han bærer en krone med små spidser.
Figuren opbevares på Lunds Universitets Historiska Museum.
Liepe 1995, s. 96.
Liepe 1995-2, s. 311f.
Kalkmalerier #
Lars Tynell undersøgte kirken for kalkmalerier lige inden nedrivningen 1883. På grundlag af tegningen fra undersøgelsen menes der at være tale om sengotiske kalkmalerier.
En lille person iklædt en kjortel sidder en face på en bue med løftede hænder. Hovedet er gået tabt. Nedenfor ses det øverste af et hoved med glorie. Ved siden af det ses et meget mindre hoved, som også ser ud til at have glorie. Motivet kan muligvis være S. Kristoffer. Denne del af billedet indrammes af en meget mindre bue.
Der er ingen oplysninger om, hvor billedet har været placeret.
I en hvælvkappe i skibet var der et billede af en hest, som stod mellem to træer.
Rydbeck 1904, s. 153.
A Catalogue 1976, bd. 2, s. 298.
Gravsten #
På den gamle kirkegård findes to middaldergrave med rundede gavlsten og en liggende sten.