Skib og kor er fra 1200-tallet. Koret fik hvælvinger i 1300-tallet og skibet i 1400-tallet. Kirken har haft et våbenhus på skibets nordside. Det blev fjernet igen i 1700-tallet. Tagspærrene over koret er fra 1464-65. Spærrene i skibet er mestendels fornyede, men de ældste dele er fem år yngre en korets. Tårnet er opført 1862.
Folder om kirken.
Bebyggelseregistret
Stednavn #
Særsleff 1330, Saersleef 1330, Særsleff 1334, Sersløw 1372, Saersløff 1504, Sersløff 1525, Sersløff 1527, Sarsløe 1543, Sersløf 1560, Sersløff 1590, 1594, Serssløff 1598, Sersløff 1607, 1610, 1614, 1616, 1628, 1638, Sersløeff 1645, Serssløff 1651, Sersslef 1657.
Serslöf 1661, Serslöff 1668, Serslöf 1671, Sersle 1684, Serslef 1743, Särslöf 1784, 1812, 1817, 1825, 1837, 1855, 1917, Särslöv 1933.
Skib #
Kor #
Altertavle #
Altertavlens historie fremgår af to tekstfelter nederst i storstykket: ”Kyrkoherden Ioannes Franciscus har låtit upresa denna altartafla år 1604.” Og: ”Prosten och kyrkoherden magister Abraham Biörk har låtit ändra och måla denna altartafla år 1796.” Desværre fremgår det ikke, hvem der har udført billederne.
Det er et renæssancearbejde, som før bemalingen 1796 har haft skriftcitater i stedet for billeder. Den er udsmykket med de sædvanlige renæssanceelementer som beslagornamentik, engleansigter, løvehoeveder, beslagornamentik, frugtknipper, vinger, hermer med mere, men på en behersket måde.
Døbefont #
Der kendes ikke nogen middelalderlig døbefont. 1664 hedder det, at fonten var ny, og i inventarfortegnelsen af 1830 hedder det, at den var muret.
Tynell 1913-1921, s. 85.
Kalkmalerier #
Der er kalkmalerier i koret, som har et krydshvælv, mens kalkmalerierne i skibets stjernehvælv ikke findes længere. De er udført af to forskellige værksteder.
Kor #
Kalkmalerierne blev tidligt overkalket og først fremdraget i 1970’erne, da de blev fundet ved et tilfælde. Derfor er de velbevarede. De er udført af Lille Harrie værkstedet i anden halvdel af 1400-tallet.
Østkappe #
Peter og Paulus.
Sydkappe #
Andreas og Jakob.
Vestkappe #
Johannes og Simon.
Nordkappe #
Judas Taddæus og Bartolomæus.
Skib #
Kalkmalerierne i skibet blev opdaget i 1884 og blev aftegnet af Sven Bengtsson, Lund. Kalkmalerierne menest at være udført af Everlevværkstedet. Om tilknytningen til værkstedet skriver O. Rydbeck:
Målningarna i Röddinge tillhöra Efverlöfsgruppen och det är ganska möjligt, att äfven dessa i Särslöf höra dit. (…) Att komma till full visshet om ursprunget omöjliggjordes emellertid af de dåliga afbildningarna och materialets litenhet. Rydbeck 1904, s. 121.
Bortset fra en enkelt ranke er alle billeder i skibet væk i dag.
Skibet, 1. fag #
Person siddende på trone med korsglorie. Det er Everlevværkstedets traditionelle fremstilling af Skaberen. Derover ses et tekstbånd, som er ulæseligt. Foroven til højre endnu en person med glorie. Det kan være endnu en scene fra skabelsen. Hvad der bliver skabt i de to scener, er det umuligt at afgøre.
Skibet, 2. fag #
Den rige mands og den fattige mands bøn. Her den fattige mand.
Den rige mands og den fattige mands bøn. Her den rige mand.
Triumfvæg #
Korbue, nordside: Mand med flad hat. Ovenover et ornament. Han peger på et tekstbånd, som er ulæseligt. Det er muligvis en profet. En note på tegningen oplyser, at en lignende person ses på korbuens sydside. Der omtales endvidere to stående biskopper forneden på nord- og sydsiden.
Rydbeck 1904, s. 65, 68, 121.
A Catalogue 1976, bd. 3, s. 126.
Krucifix #
Krucifixet er ifølge Kyrkoguider i Lunds stift fra 1400-tallet. Det er ikke omtalt hos Liepe. Armene er strakt ud let diagonalt. Hænderne er åbne. Spydstikket er i venstre side. Kort lændeklæde. Højre fod er lagt ind over venstre.
Klokker #
En klokke fra 1576 var gået i stykker og blev 1882 erstattet af to nye klokker. Nogle år senere blev den omsmeltet.
Folder om kirken.